Het is duidelijk: er moet een website komen. Maar… hoe dan?!
Veel dierenprofs lopen hier tegenaan. Je bent misschien niet zo’n held met techniek of websites en houd je liever bezig met dieren. Maar je weet ook: er moet gewoon een goede website komen.
Of je je site nou gaat uitbesteden of je het zelf gaat maken: het is sowieso goed om paar basisprincipes rondom websites te begrijpen, zodat je weet waar al die termen over gaan, hoe je vragen kunt stellen, waar je op moet letten bij het uitkiezen van een platform, template en/of webdesigner en wat er überhaupt bij komt kijken.
Want als je dat beter begrijpt, kun je veel makkelijker je weg vinden in websiteland en wordt het allemaal wat minder spannend. En geen zorgen: je hoeft zelf echt geen halve webdesigner te worden om goed van start te kunnen met je site. Met het juiste overzicht en een slim stappenplan is het écht goed te doen.
Wat je wél (en niet) nodig hebt om te starten
Voordat je enthousiast in een willekeurig websiteprogramma duikt, is het handig om te weten wat je eigenlijk nodig hebt.
Wat je NIET nodig hebt is perfectie
Je hoeft nog geen perfecte branding, foto’s of teksten te hebben om te “mogen” starten. Sterker nog, de afgelopen tijd ben ik zelf erg zoekende geweest met mijn perfecte kleurenpalet en heb ik dat gewoon gaanderweg nog aangepast.
Tuurlijk is consistent zijn in je branding goed voor herkenbaarheid, maar geef jezelf zeker in het begin wat ruimte en toestemming om dit te tweaken en aan te passen “as you go”.
Begin gewoon met de foto’s die je al hebt, maak een typografisch logo Canva en kies kleuren die voor nu goed voelen. Live staan zodat baasjes je kunnen vinden is belangrijker dan vanaf dag 1 de perfecte website hebben. Ik zeg altijd: een website is geen tijdschrift dat naar de drukker gaat en niet meer aangepast kan worden 😉
Wat je wél nodig hebt:
- Een domeinnaam → je digitale adres, bijvoorbeeld jouwbedrijfsnaam.nl.
- Hosting → een stukje gehuurde ‘grond’ waarop je je website plaatst en laat draaien. Zelf zit ik bij Theory7 en ben daar erg tevreden over! Nederlandse telefonische support, supersnelle website en goede prijzen.
- Een CMS systeem → waarmee je je website gaat maken, zoals WordPress (ik werk zelf met WordPress i.c.m. Elementor). Zie ook mijn blog ‘Welk websiteplatform kies je?’
- Een basis huisstijl → kleuren, lettertypes, eventueel een simpel logo
- Teksten → voor in ieder geval je home-, aanbod-, over mij-, en contactpagina’s.
- Foto’s → liefst van jou aan het werk met de dieren en/of baasjes. Dit hoeven nog geen perfecte foto’s te zijn en je kunt ze later nog prima vervangen. Heb je nog helemaal geen foto’s? Kijk dan of je iemand foto’s van je kan laten maken tijdens je werk, gewoon met je telefoon. Snel extra sfeerbeelden nodig? Op Pexels of Unsplash kun je gratis stockfoto’s vinden.
- Reviews van je klanten → zonder reviews is het een stuk moeilijker om baasjes vertrouwen te geven. Verzamel dus reviews of vraag om reviews van oud-klanten om straks op je site te kunnen zetten.
Geen idee wat sommige termen hierboven betekenen? Hier leg ik 8 website termen uit!
De grootste valkuil waar bijna iedereen intrapt
De meest gemaakte fout? Te snel in de vormgeving duiken. Je opent een websitebouwer, kiest een kleurtje, plaatst wat foto’s… en komt er dan achter dat je geen idee hebt hoe de pagina’s logisch op elkaar aansluiten. Of dat een bepaalde functie mist en je daar weer extra voor moet betalen. Of dat je website er wel leuk uitziet, maar er totaal geen overzicht of strategie in de pagina’s zit. Als je zelf eigenlijk al een beetje verdwaalt, hoe moeten baasjes dan hun weg vinden?
Begin daarom niet met de vormgeving (hoe leuk dat ook is!), maar met de fundering: de structuur en het doel van je site.
Het stappenplan om zelf je website te maken
Stap 1: je domein & hosting regelen
Niet het meest leuke deel van aan je website werken, maar dan hebben we dat maar vast gehad 😉 En het is wel zo fijn om te weten of het domeinnaam dat je in je hoofd hebt nog beschikbaar is. Voor je alles uitwerkt en er daarna achter komt dat die ene bedrijfsnaam/domeinnaam al bezet is…
Check bijv op Theory7 of je domein nog beschikbaar is. En zorg dat je domein + hosting bij dezelfde hostingpartij zitten, dat is het makkelijkst!
Als je net als ik met WordPress wil gaan werken, heeft Theory7 hier een duidelijke handleiding hoe je WordPress installeert op hun hosting. Jouw hostingpartij heeft als het goed is ook zo’n handleiding.
Stap 2: de strategie van je site bepalen
Als je begint bij de strategie, voorkom je dat je over een paar weken weer opnieuw (met een paar wijze inzichten en ervaring rijker) kan beginnen. Zonde van de tijd en frustratie! Als je dit helder hebt, wordt je website uitwerken een stuk makkelijker én leuker.
Zie het als een boodschappenlijstje met alles wat je nodig hebt voor de rest van de week: niet in de supermarkt twijfelen wat je überhaupt wil eten en dan van ellende maar iets pakken wat eigenlijk heel ongezond is en je later spijt van krijgt. Maar heel efficiënt kunnen pakken wat je nodig hebt zonder daar nog moeilijk over na te hoeven denken.
Denk na over:
- Welke baasjes wil je helpen?
- Met welke problemen zitten ze waarbij jij ze helpt met je aanbod? Hoe specifieker je dit kan omschrijven, hoe beter. Want dat bepaalt straks alles: van je teksten tot je navigatie.
Denk ook na over hoe je wil dat baasjes klant bij je worden. Een paar voorbeelden:
- Een freebie via een blog
- Via je aanbodpagina naar een contactformulier
- Via je aanbodpagina direct kunnen boeken of afrekenen
- Een kennismaking plannen
Dat bepaalt je strategie en de klantreis: hoe je bezoekers opwarmt van koud naar warm en ze uiteindelijk begeleid naar de volgende stap.
Als je weet wie je gaat helpen, met welk aanbod je dat gaat doen en hoe ze uiteindelijk praktisch gezien via je site klant bij je kunnen worden, kun je verder naar stap 3.
Stap 3: de pagina’s & structuur bepalen
Zie dit als de bouwtekening van je website. Begin niet meteen met 10 pagina’s, maar houd het simpel en overzichtelijk. Voor de meeste dierprofessionals zijn dit de belangrijkste pagina’s:
- Homepagina → jouw digitale ontvangsthal. Vaak een samenvatting van je onderliggende pagina’s (kort stukje over jou, je aanbod, je freebie, je blogs)
- Aanbodpagina → laat zien wat je aanbiedt en voor wie
- Over mij → vertel waarom je doet wat je doet, creëer vertrouwen en laat je gezicht zien
- Contactpagina → maak het laagdrempelig om contact op te nemen
- Blog (optioneel) → schrijf blogs niet per se voor Google (dat levert met de komt van AI steeds minder op), maar om je kennis en expertise aan baasjes te laten zien en zo het vertrouwen te winnen.
Beeld je in hoe een baasje over je site navigeert. Als ze op de home komen, hoe begeleid je ze dan naar je freebie of aanbod? Hoe zorg je dat ze de volgende stap zetten? Welke call-to-actions zet je waar? Hoe maak je het ze zo makkelijk mogelijk die volgende stap te zetten?
Zorg dat je voor jezelf helder kan omschrijven wat je uiteindelijk het liefst wil dat het baasje doet als ze op je site komen. Bijvoorbeeld:
“Ik wil dat baasjes een kennismakingsgesprek plannen voor mijn verlatingsangsttraject. Via mijn homepagina klikken ze via het blok over dit traject door naar de aanbodpagina hierover, en op die pagina kunnen ze direct het gesprek inplannen via de gratis tool Calendly.”
Stap 4: je teksten schrijven
Nu je weet wie je wil helpen, waarmee, welke pagina’s er komen en wat de strategie is, wordt het een stuk makkelijker om je teksten te schrijven.
Schrijf je teksten in een Word bestand o.i.d., maar niet direct in je websitebouwer (zoals Elementor). Dan ga je je namelijk automatisch ook focussen op de vormgeving en lay-out en dat leidt af. Focus je eerst dus even puur op de tekst.
Een paar belangrijke tips delen voor bij het schrijven:
- Schrijf alsof je tegen het baasje praat. Houd het warm, menselijk, kort, duidelijk en empathisch.
- Zorg voor titels bovenaan je pagina’s die baasjes meteen laat denken “Ja, dit zocht ik! Zij snapt mij!”. Dus niet “Welkom op mijn site” 😉 Zie deze post voor meer toelichting hierover.
- Benoem niet alleen de praktische info (de kosten, wat je krijgt) van je dienst, maar:
- bevestig eerst het probleem (“Herken je dit?”);
- vertel hoe het anders kan (het perspectief waar ze naartoe willen “Maar wat als…”);
- hoe jij ze dat kan helpen bereiken (presenteer jouw oplossing; je aanbod);
- hoe je andere baasjes hier al mee hebt geholpen (social proof, reviews);
- en dan pas de praktische info (investering etc).
- Mensen kopen namelijk vanuit emotie, niet vanuit ratio. Alleen maar droog benoemen wat je verkoopt is not gonna work!
- Gebruik één duidelijke call-to-action per pagina (zoals ‘Plan een kennismaking’)
- Voorkom lange lappen tekst; houd het kort en scanbaar. Breek eventueel tekst op in visueel gescheiden blokken (bijv met een foto ernaast. Zie hier een voorbeeld van een aanbodpagina van een van mijn website templates).
Kun je wel wat meer hulp en begeleiding gebruiken bij het schrijven van je webteksten? Check dan even mijn Website Schrijfkit. Daarmee schrijf je niet alleen in 30 min je teksten dankzij mijn slimme chatGPT prompts, maar laat ik ook per pagina zien hoe je hem het beste kunt indeling en opbouwen en krijg je per blok schrijftips. Kost je een paar tientjes en scheelt je heel wat uren zelf het wiel uitvinden!
Stap 5: de vormgeving
En dan nu het leukste deel 😏 De vormgeving van je website instellen!
Het wordt wel eens gezegd dat de inhoud van je site belangrijker is dan de vormgeving. En dat is wel zo, maar dat betekent niet dat je site eruit hoeft te zien als een bij elkaar geraapt zootje dat met ducttape aan elkaar zit. Want waarom niet allebei? IJzersterk qua inhoud, maar oogstrelend en professioneel qua vormgeving.
Stel je hebt 2 websites die qua inhoud identiek zijn, maar de een lijkt meer op een Word document en de ander heeft een prachtig, doordacht design. Bij welke krijg je meer het gevoel dat ze jou serieus nemen en voel je meer vertrouwen bij? Die 2e natuurlijk!
Goede vormgeving versterkt de inhoud en straalt professionaliteit uit. Negeer dit belangrijke onderdeel dus niet!
Hier zijn een paar richtlijnen voor de vormgeving:
- Kies voor welke stijl je gaat: formeel, speels, rond, rechthoekig, sierlijk, strak, of organisch? Haal vooral niet stijlen door elkaar; dat wordt een rommeltje.
- Gebruik voor je logo het liefst een liggende variant linksbovenin. Té vaak zie ik daar een groot vierkant logo, waardoor de menubalk onnodig hoog wordt. Vaak kun je prima je beeldmerk links plaatsen met je bedrijfsnaam uitgeschreven rechts ernaast. Vraag eventueel je logo-ontwerper om een liggende (transparante!) variant.
- Maak een kleurenpalet die past bij je bedrijf. Zorg voor 1 primaire kleur (met donkerdere + lichtere tinten) en 1 opvallende call-to-action kleur. Gebruik gerust tinten van je hoofdkleuren, maar voeg niet de hele regenboog toe aan je palet.
- Kies lettertypes die bij je bedrijf passen. Het liefst max 2 verschillende (bijv 1 voor titels en 1 voor tekstblokken) en voorkom gezellige krullettertypes die niemand kan lezen (zeker niet in het klein).
- Zorg dat teksten goed leesbaar zijn (geen blauwe tekst op een paarse achtergrond) en hou het contrast in de gaten (blauwe tekst op een iets lichter blauwe achtergrond; dat contrast is te laag en dan kun je beter heel donkerblauw kiezen, of wit op een donkere achtergrond).
- Maak je belangrijkste knoppen (call-to-actions) opvallend met je call-to-action kleur en zorg dat ze eruit springen. Zoals op mijn site de terracotta-achtige kleur als tegenhanger op de groene tinten.
- Voorkom een Word document-achtige site door blokken visueel te scheiden. Bijvoorbeeld met een subtiele andere achtergrondkleur per blok en maak gebruik van kolommen (links een foto, rechts een tekst).
Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Bekijk hier de demo van mijn website template Majestic Manes. De vormgeving, de teksten, de pagina’s en de techniek: alles staat hierin al voor je klaar. Je hoeft de templates alleen nog maar te importeren in WordPress en ze in te vullen met Elementor. Klik hier als je meer wil weten over de website templates.
Stap 6: Testen en live gaan
Is je website klaar en kan je niet wachten om hem vol trots aan de wereld te laten zien? Wacht daar nog heel even mee en test je site eerst!
Want het is ZO’N anti-climax als je trots je site deelt, je krijgt een DM en denkt joepie, de eerste leuke reactie op mijn site! Om vervolgens te lezen: “Hee, bekeek net je site en dit en dit werkt niet. Dacht ik ik laat het even weten. Groetjes!”. Aaaargh 🙄
Loop dit dus eerst even na voor je je site lanceert:
- Werkt je contactformulier?
- Ziet alles er goed uit op mobiel?
- Staan de knoppen op de juiste plek en doen ze wat ze moeten doen?
- Laat een vriend(in) of collega meekijken; vaak zien zij dingen die jij over het hoofd ziet.
Alles check? Lanceer dan je website en geniet van alle complimenten die zullen binnenstromen. Je hebt het verdiend! Vier dit moment ook echt voor jezelf, want je hebt iets gebouwd dat 24/7 voor je werkt. Of je het nu zelf hebt gedaan of laten doen: het was een ontzettend goede investering in je bedrijf.
Als je de juiste strategie, teksten en vormgeving in je site hebt toegepast, kun je gaan genieten van een website die 24/7 van bezoekers klanten maakt. Terwijl jij dieren helpt, buiten loopt of gewoon lekker offline bent.
Voorkom dat je vastloopt (en je er maanden over gaat doen)
Een website maken lijkt een enorme klus, maar het is vooral een kwestie van de juiste volgorde aanhouden en weten waar je krachten liggen. Weet je bijv van jezelf dat je niet goed bent in teksten, zorg dan dat je daar hulp bij krijgt.
Weet je dat je niet goed bent in vormgeving, maak dan gebruik van website templates die al helemaal je smaak zijn.
Heb je genoeg zelfkennis om te weten dat je snel in paniek raakt van techniek en computers? Doe het jezelf dan niet aan om ALLES zelf te doen, schakel dan hulp in en besteed het uit.
Anders loop je er op vast, ga je het uitstellen en ben je zo weer maanden verder. Zonder website die al die tijd klanten voor je had binnen kunnen halen, en dus dieren die je had kunnen helpen.
Je hoeft geen webdesigner te zijn om een professionele website te maken. Je moet alleen weten wát je moet doen, en in welke volgorde. En daar help ik je graag mee!
Wil je dit hele proces een stuk sneller en makkelijker maken?
Met mijn kant-en-klare Website Templates hoef je al deze stappen niet zelf uit te zoeken. De hele basis staat al klaar en hoeft alleen nog maar ingevuld te worden met jouw teksten, foto’s en kleuren.
In de bijbehorende training begeleid ik je stap voor stap. Van het uitkiezen van goede hosting t/m live gaan: je hoeft het niet alleen te doen! En het hoeft al helemaal geen maanden te duren. Binnen een paar dagen heb jij je website al op poten.
Ontdek hier de Website Templates.
Liefs,
Simone
Als je via mijn Theory7 link hosting bestelt, krijg ik een kleine commissie (kost jou niks extra’s, maar helpt mij wel m’n hondenvoer te betalen ).



