Mooie boodschappen, driedubbele betekenissen en drukke illustraties krampachtig verwerken in een logo. Je bent supertrots want: zelf gemaakt, en alles waar je voor staat zit erin verwerkt. Alleen⦠niemand ziet die prachtige achterliggende gedachten, behalve jij.
Dit is ook waarom ik ben gestopt met logoβs ontwerpen. Ik geloof er gewoon niet in. Ik vind, als ik even héél eerlijk ben, logoβs overrated π
Word je ergens klant door een logo?
Vraagje voor je: hoe vaak ben jij, toen je op een website kwam, meteen afgehaakt omdat je het logo niet mooi vond? βOh wat een stom logo, ik kijk nog verderβ.
En laten we even uitgaan van een normaal logoβdus niet in WordArt, Comic Sans of vol krulletjes en felle kleuren, want dan zou ik ook heel snel wegklikken π
En andersom, heb je ooit gedacht: βWow, wat een sterk, pakkend logo. Ik voel direct een klik, ik wil klant wordenβ?
Waarschijnlijk niet, toch?
Toch hoor je vaak van logo-ontwerpers (myself included, toen ik ze nog ontwierp): βEen goed logo zorgt voor verbinding, maakt een sterke eerste indruk, en trekt je ideale klant aan.β
En dat is ook waar. Onderbewust doet een goed logo natuurlijk echt wel wat met je potentiΓ«le klant.
Is een logo echt zo belangrijk?
Maar als je in de opbouwfase van je bedrijf zit en een beperkt budget hebt, is dat verwaarloosbaar en hoort je focus ergens anders te liggen.
Je hebt nog niet veel aan een fancy logo als je je ideale klant, aanbod en je strategie nog aan het finetunen bent π€·π»ββοΈ
De eerste jaren ben je dat nog hartstikke aan het finetunen en bijschaven. Hoe zonde is het dan als je zoveel tijd, energie (en geld) in een logo stopt, die over ‘n half jaar alweer de prullenbak in kan?! Je kunt je energie dan beter in een goede website stoppen.
Wat gebeurt er als je eindeloos aan je logo blijft pielen, terwijl je ondertussen ook nog aan een nieuwe website werkt? Die website komt er niet, “want eerst moet het logo af”.
En dus stel je uit dat potentiΓ«le klanten jou kunnen vinden en door je geholpen kunnen worden, omdat je twijfelt over het precieze kleurtje of lettertype. Terwijl mensen geen klant worden vanwege je logo, maar vanwege sterke teksten, een strategische inrichting en een goed aanbod.
Dus nee: je hebt geen perfect logo nodig om live te mogen. Een simpel, goed leesbaar lettertype met je bedrijfsnaam gewoon in het zwart, is bijvoorbeeld ook dikke prima om mee te starten ππ»
Dat fancy logo komt later wel
Heb je in een later stadium wel een fancy logo? Dan kun je die t.z.t. gewoon vervangen. Ook als je huisstijl kleuren en lettertypes daarmee veranderen, pas je die gewoon aan. Met mijn websitepakket is dat in een paar minuten gepiept en automatisch over de hele site aangepast.
Denk dus niet: βIk ga een bedrijf beginnen DUS ik moet een logo laten ontwerpenβ. Nergens voor nodig. TΓ©nzij je al precies weet wat je wil, het je veel zelfvertrouwen zal geven en er budget voor is.
Anders is het zonde van je geld πΈ
Laat je dus niet tegenhouden als je nog geen fancy logo hebt! Ik denk zelf heel vaak als ik ergens op vast loop: “Gaat ik hier meer of minder geld door verdienen? Nee? Dan maak ik NU een keuze en/of laat ik het voor wat het is”.
Een super eenvoudig logo is genoeg
Begin gewoon met een super eenvoudig logo met een strak (leesbaar, ook in het klein!) lettertype met je bedrijfsnaam. Er hoeft Γ©cht niet per se een illustratie bij. Meer heb je in het begin niet nodig. Al zullen veel logo ontwerpers het niet met mee eens zijn.
Zie hieronder het verschil:
Welke vind jij professioneler? De bovenste of de onderste?
Ben je het hiermee eens? En heb jij jouw logo meteen laten ontwerpen of eerst zelf gemaakt? Laat het hieronder weten in de reacties π