Selecteer een pagina

8 website-gerelateerde termen uitgelegd

jul 27, 2020 | Websites

Deze blog is voor die hondenprofessionals die liever met hun laarzen in de modder tussen de honden staan. Jij ja 😉

Als je je gaat verdiepen in je (nieuwe) website, vliegen de website-gerelateerde termen je om de oren. Ik zal je niet vervelen met alle jargon en technische dingen die je helemaal niet hoeft te snappen. Maar deze acht termen zijn wel heel handig om te kennen, vooral als je met WordPress aan de slag gaat.

1. Hosting

Hosting is ruimte op een server waarop jij jouw website zet. Daar betaal je een provider een maandelijks bedrag voor. Een domeinnaam krijg je er vaak gratis bij als je een hostingpakket afneemt. Een eigen fancy e-mail adres met je eigen domeinnaam zit er ook bij. Staat véél professioneler!

Ik raad altijd Antagonist.nl aan: topkwaliteit, niet duur, supergoede Nederlandse support. Kost zo’n € 5/mnd. Versio.nl is lekker goedkoop (€ 2,50/mnd), maar je website laadt een stuk minder snel en de support is slechter.

2. CMS-systeem

Letterlijk betekent dit Content Management System. Dit is een online systeem waarmee je makkelijk een website kunt beheren aanpassen. Denk aan foto’s toevoegen, teksten veranderen, een theme kiezen (zie volgende slide!), vormgeving instellen en pagina’s en blogs toevoegen.

Je kent vast wel WordPress, Showit, Wix of Squarespace. Dat zijn allemaal voorbeelden van CMS-systemen.

3. Themes / templates

Een theme bepaalt hoe je site eruit ziet qua lay-out en vormgeving. Bij CMS-systemen zoals WordPress heb je ontzettend veel keuze. Je kunt beginnen met gratis themes, maar deze zijn vaak niet zo fancy, beperkte mogelijkheden en worden ook al gebruikt door heel veel andere websites.

Er zijn ook betaalde themes die een zogeheten ‘page builder’ inbegrepen hebben, zoals Divi. Daarmee kun je alles bouwen en vormgeven zoals jij wilt. Je bent zo niet afhankelijk van een vaste lay-out of vormgeving. Je hebt alle vrijheid en kun alles verslepen. Visueel, zonder code!

De website-templates die ik voor hondenprofessionals heb ontworpen zijn ook met Divi gemaakt, zodat je alles eenvoudig zelf kunt aanpassen.

4. Plugins

WordPress-gebruikers zullen deze term wel kennen. Een plugin is een stukje software die een specifieke functie toevoegt aan je site. Zoals een webwinkel, anti-spam, website-statistieken, SEO-analyse (zie volgende slide!), een betaalsysteem etc.
Bij WordPress kun je het zo gek nog niet bedenken, of iemand heeft er wel een plugin voor gemaakt. Dat is het mooie aan WordPress: ontzettend veel mogelijkheden!

Maar pas op: hoe meer plugins, hoe trager je site wordt. Bekijk je lijst met actieve plugins dus kritisch!

5. SEO

Dit is een afkorting voor Search Engine Optimalisation. Simpel vertaald: hoe hoog sta je in Google? SEO is echt een vak apart. Maar wist je dat jij zelf al heel veel kleine, eenvoudige aanpassingen kunt doen om beter te scoren in Google? Installeer maar eens de plugin Yoast als je WordPress gebruikt en bekijk op een belangrijke pagina hoe goed hij scoort. Deze plugin geeft ook tips voor verbetering.

Voor een lokaal bedrijf als jouw honderneming, is het ontzettend belangrijk om gevonden te kunnen worden in Google. Test eens hoe hoog jij scoort als je bijv. ‘hondenschool *locatie*’ zoekt.

6. CTA

“Wat is de CTA van deze pagina?”, zul je geheid horen als je met een webdesigner gaat samenwerken voor je site. CTA staat voor call-to-action. Goed ingerichte websites hebben één duidelijke “oproep-tot-actie” per pagina. Elke pagina moet één belangrijkste handeling hebben, iets dat je graag zou willen dat de bezoeker doet. Wat is bij jou de belangrijkste actie vanaf je homepagina? Je gratis e-book downloaden? Iets bestellen? Doorklikken naar je aanbod? Contact opnemen?

Een CTA moet dus duidelijk opvallen. Dat kun je doen met een button met een opvallende kleur. Is je website vooral groen met wit, maak de knop dan niet ook groen, want dan valt hij niet op.

7. Responsive design

Als een website ontworpen is met een responsive design, betekent dit dat hij op elk apparaat (laptop, tablet, mobiel) goed werkt en leesbaar is. Steeds meer en meer mensen gebruiken hun telefoon om je website te bekijken. Test je eigen website even op je mobiel. Schaalt alles mee en komt alles netjes onder elkaar te staan? Is alles leesbaar en hoeven bezoekers niet in te zoomen op je site? Dan heb je het goed voor elkaar, want dan is je website responsive!

Als dat niet zo is, wordt het écht tijd voor een nieuwe website. Je loopt ontzettend veel potentiële klanten mis. Als jij op een verouderde site stuit op je mobiel, waarbij je de links niet kunt vinden omdat ze zo klein zijn en je moet inzoomen en horizontaal scrollen over de tekst, haak je af. Het bedrijf komt niet professioneel over en het schaadt je vertrouwen enorm. Anno 2020 is een mobielvriendelijke website écht een minimale vereiste.

8. Footer

Dit is de onderste balk van een website. Vaak staan hierin 3-4 kolommen met praktische informatie en links. Zoals:

  • Contactgegevens
  • Gratis download of nieuwsbriefinschrijving
  • De belangrijkste links van je site
  • Social media knoppen
  • Een link naar de algemene voorwaarden
  • Een link naar de privacy verklaring

Ik hoop dat dit een hoop duidelijkheid schept in al die technische termen 🙂 Heb je al een website en heb je een hondenschool, trimsalon, uitlaatservice of ben je gedragstherapeut? In mijn gratis e-book ‘6 redenen waarom baasjes geen contact met je opnemen‘ geef ik o.a. tips hoe je je site verder kunt optimaliseren. En nu je deze termen kent, wordt dat weer iets makkelijker!

8 website-gerelateerde termen uitgelegd

Deze blog is voor die hondenprofessionals die liever met hun laarzen in de modder tussen de honden staan. Jij ja 😉 Als je je gaat verdiepen in je (nieuwe) website, vliegen de website-gerelateerde termen je om de oren. Ik zal je niet vervelen met alle jargon en...

Denk niet zo moeilijk over je logo

Ik zie het zó vaak gebeuren: mooie boodschappen, driedubbele betekenissen en drukke illustraties krampachtig verwerken in een logo. Je bent supertrots want: zelf gemaakt, en alles waar je voor staat zit erin verwerkt. Alleen... niemand ziet dat, behalve jij. Anderen...

8 mega logo-blunders die baasjes wegjagen

Of je nu een logo ontwerper hebt ingeschakeld, of dat je zelf aan de slag bent gegaan: het laatste wat je wilt, is dat je logo baasjes afschrikt. Sterker nog, een logo is juist bedoeld om een goede eerste indruk te maken en te laten zien dat jij die expert bent die...
Open chat
1
💬 Vragen?
Hee hondenprof 👋
Stuur me gerust een appje als je iets wilt vragen 😊