3.3 Ontbrekende blog + freebie template-blokken instellen
Het template-importeer-systeem van Elementor werkt op zo’n manier dat er helaas een paar blokken zullen ontbreken in je templates:
- De meest recente blogs (op de homepagina en de blogpagina zelf)
- Het weggever/freebie blok (op de homepagina + over mij + contact + blogposts)
Dat heeft een technische reden van Elementor waar ik je niet mee zal vervelen 😉 Maar gelukkig is dit makkelijk in te stellen en ik leg je in deze les uit hoe!
Let op: gebruik je (nog) geen freebie of blog? Dan kun je deze les skippen en het blog overzicht op je hompagina tijdelijk verbergen, of simpelweg verwijderen als je denkt dat je het nooit zal gebruiken.
Recente blogs template instellen
Dit blok wordt getoond op de homepagina en op de blog-overzicht pagina. De blog-pagina vind je niet standaard in je menubalk, maar kun je vinden via je Dashboard -> Pagina’s -> Blog (houd je muis daarop en klik op Bekijken).
Zo stel je de template blokken goed in:
- Open de Elementor builder van je homepagina en/of blog-overzichtpagina
- Klik op de Loop Grid widget die de blogs moet inladen (zie screenshot hieronder). Op je home is dat onder ‘Mijn recente blogs’ en op de blog-overzichtpagina onder ‘Mijn recente blogs’.
- Type onder ‘Choose a template’ de woorden “blog loop” en kies een van de drie opties (doe dit dus op je home- en blog-overzicht pagina)
- Op de blog-overzichtpagina stel je ook ‘Mijn laatste blog’ op dezelfde manier in, maar dan typ je “blog featured” en kies je een van die drie.
- Sla de pagina op en je bent klaar!
Let op: herhaal dit als je een andere homepagina- of blogtemplate (bijv variant 2 of 3) gaat gebruiken.

Weggever-blok template instellen
Dit blok komt voor op alle varianten van de homepagina, over mij, contact en onderaan blogposts. Op deze pagina’s kun je dus (dezelfde, of juist verschillende) keuzes maken in freebie-blok templates. Dat doe je zo:
1. Open de pagina in de Elementor builder waarin je het weggeverblok wil tonen.
2. Zorg dat je structuurbalk aan staat, zodat je makkelijker naar het juiste onderdeel kan navigeren. Deze zet je aan met dit knopje linksbovenin:

3. Ga via de structuurbalk naar Weggever, klap deze open en klik op Template.
4. Typ onder Choose Template “freebie blok” en kies een van deze drie.
5. Sla de pagina op en je bent klaar!

Herhaal dit voor de bovengenoemde pagina’s (als je hem daar ook wil tonen).
In lessen verderop in de training leg ik uit hoe je de inhoud van deze blokken aanpast 🙂